De nieuwe werkplek (hardware)

Algemene informatie

Raadsbesluit

Najaarsrapportage 2015

Beschikbaar gesteld krediet

€ 4.217.000

Programma

Overhead

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Mieke Booij

Einddatum project

31 december 2020

Projectomschrijving

De aanleiding van het project De Nieuwe Werkplek is de vervangingsnoodzaak van alle werkplekcomputers. De pc’s waren aangeschaft in 2008 en de laptops vanaf 2008 en later. Begin 2017 waren er ongeveer 920 desktops, 360 laptops en 290 iPads in gebruik bij de organisatie. Deze waren inmiddels technisch en economisch afgeschreven. Ook zien we de toegenomen wens van de medewerkers voor mobiel digitaal werken. In de afgelopen jaren is een behoorlijk aantal iPads door de clusters aangeschaft om mobieler te kunnen werken.

De belangrijkste ontwikkelingen ten aanzien van mobiel digitaal werken zijn:

  • Flexwerken is de nieuwe norm
  • Papierloos vergaderen
  • Huis van Haarlemmermeer
  • Gebiedsgericht werken
  • Keukentafelgesprekken in het sociaal domein
  • Handhavers, toezichthouders, beheer en onderhoudspersoneel werken in het veld
  • Basis op orde brengen bij Info+

'De nieuwe werkplek' is een oplossing die medewerkers in staat stelt hun werk te doen zoals nu, maar ook ruimte biedt om werk anders te organiseren. Ook wordt het technisch mogelijk gemaakt om op een veilige manier plaats- en tijdonafhankelijk te werken. Het project past binnen de visie op de nieuwe manier van werken voor 'het Huis van Haarlemmermeer'. In de visie van het Huis van Haarlemmermeer is plaats en tijd onafhankelijk werken randvoorwaardelijk. Tot nu toe was de techniek voor plaats en tijd onafhankelijk werken niet optimaal aanwezig binnen onze ICT-infrastructuur en deze wordt met dit project gerealiseerd. Het project had als doel een nieuw werkplekconcept te ontwerpen en te implementeren waarmee de functionele/ technische eisen en wensen kunnen worden ingevuld. Dit ontwerp dient minimaal vijf jaar als basis te dienen voor alle huidige en toekomstige werkplekken.

Actuele ontwikkelingen

De nieuw aangeschafte apparatuur is in 2017 uitgeleverd aan alle medewerkers, directie en bestuur. Deze hebben instructie gehad hoe met de apparatuur gewerkt kan worden (in het raadhuis, thuis en onderweg). Hiermee was het project grotendeels afgerond. In 2018 is nog reserveapparatuur aangeschaft, de virtuele desktopomgeving (Citrix) is stabieler gemaakt en er is een software-image centraal beschikbaar gesteld. In 2020 ligt de nadruk op aanschaf van extra apparaten voor tussentijdse formatieuitbreiding en voor vervanging door schade. Daarnaast is gedurende dit jaar Mobile Device Management ingevoerd.

Dit project wordt in 2020 afgesloten.

Kansen en risico’s

Kansen
  • Beveiliging voor applicaties wordt verder verbeterd. Op het werk en thuis kan er veilig worden gewerkt.
  • Met mobiele devices kan overal gewerkt worden. Medewerkers kunnen in algemene ruimtes met elkaar overleggen en hebben daarbij direct toegang tot de juiste documenten en gegevens.
  • Snellere, meer efficiënte installatie van nieuwe (of van reparatie gereedgekomen) devices.
Risico’s

Geen. Projectuitgaves zijn inmiddels afgerond.

Gevraagde beslissingen

Geen.

Tabel 7 

De nieuwe werkplek (hardware)

Realisatie t/m 2019

Raming 2020

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Totaal krediet

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7 = 1+2+3+4+5+6)

Investering

4.130

87

-

-

-

-

4.217

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

4.130

87

-

-

-

-

4.217

Bijstelling investering

-

-

-

-

-

-

-

Bijstelling bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Bijstelling dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-

-

-

-

-

-

Saldo na bijstelling

4.130

87

-

-

-

-

4.217