Fietsverbinding knooppunt Badhoevedorp
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2015.0044337 |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 3.732.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Mariëtte Sedee-Schuitemaker |
Einddatum project | 31-12-2021 |
Projectomschrijving
De A9 bij Badhoevedorp is omgelegd, waardoor de weg uit het dorp verdwijnt. Uit de participatie bij de bijbehorende gebiedsontwikkeling Badhoevedorp is de wens van de inwoners van Badhoevedorp naar voren gekomen om een fietsroute te realiseren in het vernieuwde knooppunt Badhoevedorp A4-A9. Deze fietsverbinding is ook in het Masterplan Badhoevedorp Centrum (2008) opgenomen. Met de verlegging van de A9 ontstaat de kans een fietsverbinding te realiseren tussen het bestaande dorp en de Nieuwe Meer. Met de aanleg van deze verbinding wordt een belangrijke ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk gerealiseerd. De fietsverbinding bestaat uit twee fases. De eerste fase voorziet in de aanleg van een nieuwe fietstunnel en de tweede fase voorziet in de aanleg van de resterende onderdelen van de fietsverbinding.
Actuele ontwikkelingen
De uitvoering van fase 1 van de fietsverbinding (de nieuwe tunnel) is gereed. De A9 is opgeleverd en het terrein waar het fietspad op wordt aangelegd is beschikbaar voor de bouwwerkzaamheden. De realisatie van het laatste deel van de fietsverbinding is hiermee mogelijk geworden (fase 2). Het definitief ontwerp (DO) van fase 2 is gereed en houdt rekening met de plannen voor de West-Tangent. De vergunningaanvraag is bij RWS ingediend. Het is de verwachting dat in 2020 en 2021 de rest van de fietsverbinding wordt gerealiseerd en dat het project in 2021 zal worden afgesloten.
Kansen en risico’s
Geen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met doorschuiven van een krediet van € 1.569.000 naar 2021.
- In te stemmen met de administratieve correctie van de bijdrage derden en dekking reserve als gevolg van een correctie in de Jaarstukken 2019.
Tabel 5
Fietsverbinding knooppunt Badhoevedorp | Realisatie t/m 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
Investering | 1.780 | 1.951 | - | - | - | - | 3.732 |
Bijdrage derden | -1.476 | -1.564 | - | - | - | - | -3.040 |
Dekking reserve | -308 | -382 | - | - | - | - | -690 |
-3 | 5 | - | - | - | - | 2 |
Bijstelling investering | - | -1.569 | 1.569 | - | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | 1.182 | -874 | - | - | - | 308 |
Bijstelling dekking reserve | - | 382 | -692 | - | - | - | -310 |
Saldo bijstelling | - | -5 | 3 | - | - | - | -2 |
Saldo na bijstelling | -3 | - | 3 | - | - | - | 0 |
Ten opzichte van het MPI voorjaar 2020 is de realisatie t/m 2019 gewijzigd. Deze wijziging is het gevolg van een correctie in de Jaarstukken 2019 naar aanleiding van de accountantscontrole. Als gevolg van deze correctie zijn de restantkredieten voor 2020 ook gewijzigd. Met de bijstellingen komen de geraamde totaalbedragen weer overeen met het raadsbesluit.
De dekking reserve betreft een bijdrage vanuit de Reserve Ruimtelijke Investeringen Haarlemmermeer.