HOV - Westtangent
Algemene informatie
Raadsbesluit | 2019.0057754 |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 2.422.700 |
Programma | HOV Westtangent |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 2025 |
Projectomschrijving
De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Real Estate (SRE), gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en de provincie Noord-Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord. Het project bestaat uit vervanging van de Ringvaartbrug bij de Oude Haagseweg, een vrijliggende busbaan op een talud, een nieuw viaduct over de A9, fietsonderdoorgangen bij het golfterrein en bij knooppunt A4/A9. Het doel is een verbeterde efficiëntie door rijtijdswinst en kostenbesparing voor de busexploitatie, met een traject dat korter is dan het huidige en beperkte kruising met ander verkeer.
Tussen de samenwerkende partners is overeengekomen de kosten voor de voorbereiding te dragen. Gemeente Haarlemmermeer verzorgt conform VRA-afspraken de voorbereiding van dit project en is projectleider.
Op basis hiervan heeft de raad op 14 november 2019 het Voorbereidingskrediet Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Westtangent (2019.0057754) aangenomen. Het krediet wordt gedekt door van de VRA, SRE en de gemeente Amsterdam te ontvangen bijdragen.
Actuele ontwikkelingen
De samenwerkende partners hebben de Klant Eis Specificaties (KES) opgesteld. Met het Schetsontwerp (SO) en de KES is in april 2020 de aanbesteding voor de voorbereiding van een Engineering & Construct (E&C) contract afgerond.
Het oorspronkelijk plan was om het definitieve besluit tot aanleg in het eerste kwartaal 2021 te laten nemen. Na de aanbesteding in april en in combinatie met de coronacrisis, is na afstemming met het MT Zuid, de streefdatum voor vaststelling van het definitief ontwerp (DO), UAV-GC contract en de realisatieovereenkomst verplaatst naar eind eerste kwartaal 2021. Het definitieve besluit moet uiterlijk eind tweede kwartaal 2021 plaats vinden.
Er is een studie gestart voor koppeling van het fietspad aan het nieuw viaduct over de A9, terwijl er ook een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse gemaakt wordt voor twee fietstunnels bij de Schipholweg en de invloed van beide ingrepen op het fietsnetwerk.
Het SO uit 2016 is intussen als concept voorlopig ontwerp (VO) goedgekeurd door de KES partners. Direct belanghebbenden die niet eerder bij de planvorming betrokken waren, golfvereniging, IBIS hotel, Gemeentelijk vervoersbedrijf (GVB), Connexxion, omwonenden van Oude Haagsewegbrug, zijn in juli en augustus in aparte participatie overleggen geïnformeerd en gehoord. Het VO wordt eind derde kwartaal 2020 aangeboden voor vaststelling.
Kansen en risico’s
Geen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen een doorschuiving van het krediet van € 1,3 miljoen naar 2021.
Tabel 27
HOV - Westtangent | Realisatie t/m 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
Investering | 23 | 2.400 | - | - | - | - | 2.423 |
Bijdrage derden | - | -2.423 | - | - | - | - | -2.423 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
23 | -23 | - | - | - | - | 0 |
Bijstelling investering | - | -1.300 | 1.300 | - | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | 1.300 | -1.300 | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 23 | -23 | - | - | - | - | 0 |