Maatregelen bushaltes nieuwe OV-concessie
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2017.0060025 / Rv 2018.0070472 |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 3.177.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2021 |
Projectomschrijving
De gemeenteraad heeft op 7 december 2017 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Kredietaanvraag maatregelen bushaltes van nieuwe Openbaar Vervoer-concessie’ (2017.0060025).
De Vervoerregio Amsterdam heeft als opdrachtgever van het openbaar vervoer in het concessiegebied Amstelland-Meerlanden met ingang van 10 december 2017 een nieuwe concessie verleend aan Connexxion voor een looptijd van tien jaar, met een optie van nog eens vijf jaar.
Omdat de routes van buslijnen zullen wijzigen en Connexxion bovendien met groter materieel rijdt, zijn als gevolg van de nieuwe Openbaar Vervoer (OV) -concessie infrastructurele maatregelen nodig die erop gericht zijn om een zo betrouwbaar mogelijke dienstregeling te faciliteren.
Naast de infrastructurele maatregelen wordt ook de inrichting van de bushaltes aangepast, zoals het aanbrengen van abri’s, fietsenstallingen en een Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS). Ook het verplaatsen van straatmeubilair, waaronder lichtmasten, bij een aantal haltes in Badhoevedorp vanwege het gebruik van langer materieel, valt hieronder.
In totaal heeft de raad een bruto krediet geautoriseerd van € 3.178.000. De kosten worden naar verwachting voor 95% gedekt door een bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam. Met de resterende 5% is rekening gehouden in het vastgestelde investeringsplan.
Actuele ontwikkelingen
Gestart is met de aanpassing van de resterende bushaltes. Inmiddels zijn twaalf bushaltes aangepast. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het vervangen, het verwijderen of verplaatsen van abri's en het aanpassen van de statische bebording. De uitvoering van twee bushaltes (Sportpark/Fanny Blankers Koenlaan) volgt nog dit jaar. Tevens wordt de bushalte aan de Johan Enschedelaan nog verwijderd, aansluitend op de reconstructie van de Hoofdweg Oostzijde in Badhoevedorp.
Als gevolg van de gewijzigde route van de bus, moet het fietspad aan Leenderbos worden aangepast en moet een nieuw voetpad worden aangelegd. Dit wordt dit jaar uitgevoerd nadat wij hiervoor een Omgevingsvergunning hebben gekregen. Naar verwachting worden nagenoeg alle werkzaamheden voor het einde van het jaar afgerond. Een klein deel van de afrondende werkzaamheden vindt plaats in 2021. De afrekening van het van de VRA te ontvangen subsidie gebeurt in 2021.
Kansen en risico’s
Er zijn geen kansen en risico's voor dit project.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met het doorschuiven van een te ontvangen subsidie van € 1.150.000 van 2020 naar 2021.
Tabel 18
Maatregelen bushaltes nieuwe OV-concessie | Realisatie t/m 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
Investering | 2.343 | 417 | 417 | - | - | - | 3.177 |
Bijdrage derden | -1.870 | -1.150 | - | - | - | - | -3.020 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
473 | -733 | 417 | - | - | - | 157 |
Bijstelling investering | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | 1.150 | -1.150 | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | 1.150 | -1.150 | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 473 | 417 | -733 | - | - | - | 157 |