Ringvaart- en ringdijkbeleid

Algemene informatie

Raadsbesluit


Rv 2017.0011195 (18 mei 2017)
Rv 2017.0025366 (VJR2017, 6 juli 2017)
Rv 2018.0030368 (MPI VJR 2018, 28 juni 2018)
Rv 2018.0070472 (MPI NJR 2018, 6 december 2018)

Beschikbaar gesteld krediet

€ 4.546.000

Programma

Ruimtelijke ontwikkelingen

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Mariëtte Sedee-Schuitemaker en Marja Ruigrok

Einddatum project

Eind 2021

Projectomschrijving

We hebben de ambitie om van de ringdijk en ringvaart een veilige en aantrekkelijke voordeur van de Haarlemmermeerpolder te maken. Op 18 mei 2017 heeft de gemeenteraad hiertoe unaniem de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) vastgesteld. Aanleiding voor het opstellen van de visie was een gezamenlijke brief van zeven dorpsraden, waarin zij aandacht vroegen voor een aantal problemen op en rond de ringdijk.

Eind 2017 is het uitvoeringsprogramma ringdijk en ringvaart van start gegaan om de in de visie opgenomen maatregelen uit te voeren. Het uitvoeringsprogramma is een tijdelijke organisatievorm voor een reeks samenhangende werkzaamheden die leiden tot het realiseren van een uniek doel. Het programma loopt tot en met 2020. We werken samen met direct betrokkenen om de ringdijk en ringvaart aantrekkelijker, leefbaarder en (verkeers-) veiliger te maken.

Figuur 13 

Actuele ontwikkelingen

Het jaar 2020 is het laatste jaar van het Uitvoeringsprogramma. Op meerdere plekken langs de Ringdijk zijn of worden werkzaamheden in uitvoering genomen. We doen dat niet overal tegelijkertijd, we houden rekening met de bereikbaarheid van de kernen. Soms kunnen hierdoor geplande werkzaamheden naar achteren schuiven, zoals we bijvoorbeeld ondervinden in Zwanenburg. Ook hechten we veel waarde aan het participeren van de voorgestelde maatregelen uit Visie Ringdijk en Ringvaart. Voorafgaand aan vaststelling van deze visie is er een participatieronde langs alle kernen aan de ringvaart geweest. We merken echter dat naarmate de uitvoering dichterbij komt, de vragen toenemen en soms ook wordt gevraagd om hernieuwde participatie. Niet alleen over de concrete maatregelen, maar ook over de doelstellingen van de visie. Dat is niet altijd mogelijk en vraagt extra inzet om het gesprek met de bewoners hierover aan te gaan.

In Rijsenhout kiezen we er voor eerst een proef te doen met de bedachte verkeersafsluiting op de dijk. Hiermee maken we zorgvuldig een afweging voordat we een definitieve keuze maken om de dijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor zijn we wel langer bezig dan bedacht. In sommige gevallen kiezen we er voor om niet door te gaan met de werkzaamheden, maar wachten we eerst de uitkomst van bezwarenprocedures af. Zowel in Lisserbroek als in Badhoevedorp is dat de reden dat we niet zijn gestart met de uitvoering wanneer we dat verwacht hadden.

Een belangrijk doel van de visie is het beter benutten van de recreatieve mogelijkheden van de ringvaart. Hiertoe zijn we al geruime tijd in gesprek met het hoogheemraadschap van Rijnland voor de aanleg van passanten- en recreatiesteigers, het recreatieve gebruik van loswallen en de aanleg van jaagpaden tussen de ringdijk en ringvaart in. We hebben er vertrouwen in dat deze gesprekken op korte termijn leiden tot overeenstemming voor de benodigde vergunningen en overeenkomsten. Uitvoering van deze maatregelen kunnen dan in het laatste kwartaal van 2020 en de eerste helft van 2021 plaatsvinden.

We hebben voor de zomer samen met de Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) een contract ondertekend waarin afspraken zijn opgenomen over subsidieaanvragen van de gemeente bij SLS. Ook voor de ringdijkmaatregelen hebben we een subsidieaanvraag ingediend. Hiermee kunnen we drie extra steigers realiseren. Een recreatiesteiger in Burgerveen (te integreren met de vernieuwing van een steiger voor de zeeverkenners), een passantensteiger in Aalsmeerderbrug en een gecombineerde passanten- en recreatiesteiger in Lijnden. Deze steigers worden gerealiseerd bovenop de inspanningen die we zelf als gemeente al doen om de ringdijk en ringvaart leefbaarder en aantrekkelijker te maken.

Voorgaande leidt er toe dat de werkzaamheden in Zwanenburg en Rijsenhout en waarschijnlijk een deel van werkzaamheden in Badhoevedorp, Nieuwebrug, Buitenkaag en de aanleg van twee openbare steigers, een deel van de jaagpaden en de inrichting van de loswallen, niet voor het einde van de looptijd van het Uitvoeringsprogramma zijn afgerond en doorlopen in 2021. De voorbereidingen voor de geplande werkzaamheden zijn naar verwachting wel in 2020 afgerond.

Naast de werkzaamheden in de kernen werken we ook aan beleidsproducten. In het vierde kwartaal verwachten we het Narratief van de Ringdijk en Ringvaart te presenteren. Hierin beschrijven we het verhaal van de ringdijk en ringvaart en de kernwaarden die daar bij horen. Het Narratief is een belangrijke basis voor de aanwijzingsprocedure voor de top 10 gebouwen of bouwwerken die in aanmerking komen om te worden voorgedragen als monument. In samenhang met het behouden van gebouwen of bouwwerken kijken we binnen welke kaders toekomstige ontwikkelingen aan de ringdijk en ringvaart ingepast kunnen worden. Hiervoor stellen we een Beeldkwaliteitsplan op. Een goede afronding, mogelijk beperkte participatie en vaststelling door de gemeenteraad vraagt nog zeker een half jaar tijd.

Aan het einde van het programma willen we een evaluatie uitvoeren. Dan kijken we naar de effectiviteit van de maatregelen langs de gehele ringdijk. Met de zaken die uit de evaluatie naar voren komen kunnen we verder invulling geven aan het ringdijkbeleid. Een belangrijk onderdeel van de evaluatie bestaat uit verkeersmetingen. Uit deze metingen willen we onder meer de snelheid en intensiteit van het verkeer vergelijken met eerder uitgevoerde metingen. De coronamaatregelen zorgen er voor dat er nu minder verplaatsingen zijn, bijvoorbeeld door de maatregel dat thuiswerken de norm is. Om een objectieve vergelijking te maken is het nodig dat de omstandigheden tijdens de meting ongeveer gelijk zijn met eerdere metingen. We kunnen nu nog niet voorspellen wanneer dit zal zijn. Wel kunnen we bij de nog op stapel staande werkzaamheden vooraf en achteraf een telling doen om het effect van deze specifieke werkzaamheden aan te tonen. Het effect van de werkzaamheden op de ongevallencijfers wordt elk jaar in april pas zichtbaar. We verwachten daarom niet eerder dan in het eerste kwartaal van 2021 aan te kunnen vangen met de evaluatie.

Niet alle werkzaamheden zullen dus voor het einde van dit jaar zijn afgerond. Daarom willen we het Uitvoeringsprogramma met één jaar verlengen. Om dit mogelijk te maken ligt het besluit voor om de beschikbaarheid van het investeringskrediet eveneens met één jaar te verlengen en een deel van het investeringskrediet beschikbaar te stellen voor het programmamanagement (inclusief communicatie inzet) van het Uitvoeringsprogramma. Met een verlenging van het uitvoeringprogramma maken we optimaal gebruik van de goed ingewerkte programma-organisatie, de integrale werkwijze en de aanwezige kennis om zo snel de doelen uit de Visie Ringdijk en Ringvaart te bereiken.

De gemeenteraad heeft in 2017 ingestemd met de ter beschikking stelling van het investeringskrediet (Rv 2017.0025366) en het krediet voor de kosten van voorbereiding, toezicht en administratie (VTA) (Rv 2018.0070472) voor het Uitvoeringsprogramma tot en met het einde van 2020. Hierna is het programma als tijdelijke organisatiestructuur ten einde. Als gevolg van een aantal meevallers verwachten we ten opzichte van het totale investeringskrediet een onderbesteding van circa 10% (€ 425.000). We willen deze kredietruimte gebruiken voor het programmamanagement voor 2021 en de extra uit te voeren en volledig gedekte maatregelen met de aankomende subsidie van de Stichting Leefomgeving Schiphol.

Kansen en risico’s

Voor drie kernen langs de Ringdijk ligt een kans om met behulp van de Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) de leefbaarheid en de recreatieve waarden van de kernen te vergroten. Met SLS hebben we afspraken gemaakt over de door hen te financieren projecten binnen het Uitvoeringsprogramma. Onduidelijk is of de afspraken over de door hun toegezegde bijdrage zijn op basis van werkelijk te declareren kosten of als maximaal bedrag.

Wij zien kans voor een financiële bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam aan het Uitvoeringsprogramma. Voor de fietsstraatinrichting in Nieuwe Meer hebben wij reeds € 125.000 ontvangen. Voor de fietsstraten en fietsstroken in de kernen Buitenkaag, Huigsloot, Vredeburg, Burgerveen, Weteringbrug en Nieuwebrug hebben we een aanvraag ingediend. Naar verwachting krijgen we in het vierde kwartaal bericht over toekenning van de subsidie. Het gaat om ongeveer € 650.000. Bij een toekenning hiervan kan onze eigen dekking met de bijdrage van de Vervoerregio worden verlaagd.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 1.748.684 van 2020 naar 2021.
  2. In te stemmen met een deel van het investeringskrediet (€ 146.250) beschikbaar te stellen om het lopende programmamanagement met één jaar te verlengen. Dit om de samenhang tussen de diverse maatregelen te behouden, het Uitvoeringsprogramma Ringdijk en Ringvaart tot een goede einde te brengen en de doelen van de visie te behalen. Het gaat hierbij om driekwart van de jaarlijkse geleverde inzet in de afgelopen jaren. De kosten worden binnen het bestaande krediet gedekt.
Tabel 16 

Ringvaart- en ringdijkbeleid

Realisatie t/m 2019

Raming 2020

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Totaal krediet

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7 = 1+2+3+4+5+6)

Investering

898

3.648

-

-

-

-

4.546

Bijdrage derden

-124

-

-

-

-

-

-124

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

774

3.648

-

-

-

-

4.421

Bijstelling investering

-

-1.749

1.749

-

-

-

-

Bijstelling bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Bijstelling dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-1.749

1.749

-

-

-

-

Saldo na bijstelling

774

1.899

1.749

-

-

-

4.421