Vernieuwing Openbare Ruimte fase 3 (2019)
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0008747 / Rv 2019.0027638 |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 18.515.000 |
Programma | Kwaliteit fysieke omgeving |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marjolein Steffens-van de Water |
Einddatum project | 31-12-2022 |
Projectomschrijving
De gemeenteraad heeft op 4 april 2019 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) 3, 2019’ (2019.0008747). Met dit besluit heeft de raad voor VOR 3 (2019) kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en trottoirs), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en kunstwerkverlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) en sportvelden. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn.
Actuele ontwikkelingen
Wij hebben gewerkt aan onder andere de volgende projecten uit VOR 3 (2019):
- verhardingen Reigerstraat in Badhoevedorp en Dennenlaan in Zwanenburg, fase 1 ;
- vervangen bomen en beplanting Watergraafsmeerstraat Hoofddorp, Noordrand Nieuw-Vennep en Weteringweg;
- groot onderhoud bruggen Lisserweg en Kelloggpad, Madeliefstraat en Rietbrug
- kabelnet SpaarneBuiten, Abbenes, Buitenkaag en Zwaanshoek.
Wij verschuiven kredieten uit 2021 en 2022 naar 2020 omdat projecten uit de VOR 3 (2019) voorspoediger verlopen dan gepland. Het vervangen van de verhardingen van de Amsterdamse Baan is toegevoegd aan VOR 3 (2019), omdat deze in slechte staat waren. De kosten worden gedekt uit projecten waar geld over is.
Voor enkele projecten hebben wij geconstateerd dat de uitvoering door moet schuiven naar 2021. Dit geldt voor:
- de vervanging van de Burgemeester van Bruggenstraat in Halfweg, omdat de voorbereiding langer duurt vanwege een rioolonderzoek.
- het vervangen van de duiker nabij de spoorwegovergang in Halfweg, om deze af te stemmen op andere werkzaamheden, zodat de spoorwegovergang slechts een keer moet worden afgesloten.
Kansen en risico's
Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden.
Er zijn geen risico’s met grote financiële gevolgen te benoemen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met het doorschuiven en verplaatsen van een krediet van € 183.000 voor het vervangen van kunstwerken van VOR 3 (2019), jaarschijf 2020, naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2021;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 75.000 voor het vervangen van watergangen (duiker) van 2020 naar 2021;
- In te stemmen met het verschuiven van een krediet van € 1.800.000 voor de vervanging van verhardingen naar 2020 vanuit 2021 (€ 757.000) en 2022 (€ 1.043.000);
- In te stemmen met het verschuiven van een krediet van € 113.200 voor de verharding Berken-, Platanen- en Essenlaan van VOR 3 (2019) naar VOR 2;
- In te stemmen met het verschuiven van een krediet van € 24.500 voor de verharding Berken-, Platanen en Essenlaan van VOR 3 (2019) naar VOR 3 (2018) voor verharding Kruisweg snelfietsroute;
- In te stemmen met het verplaatsen van een krediet van € 29.300 van verharding Berken-, Platanen en Essenlaan naar verharding Amsterdamse Baan;
- In te stemmen met het verplaatsen van een krediet van € 83.000 van kunstwerken Madeliefstraat naar kunstwerken Rietbrug;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 540.000 voor verhardingen Burgemeester Van Bruggenstraat van 2020 naar 2021;
- In te stemmen met het verschuiven en verplaatsen van een krediet van € 54.000 voor watergangen van VOR 3 (2019), jaarschijf 2020, naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2021.
Tabel 11
VOR fase 3 (2019) | Realisatie t/m 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
VOR 2019 ANWB Masten | - | 120 | - | - | - | - | 120 |
VOR 2019 Groen | 755 | 920 | 361 | 82 | - | - | 2.117 |
VOR 2019 Kunstw./bew.brug.enz. | 89 | 923 | 1.050 | 425 | - | - | 2.487 |
VOR 2019 Openbare Verlichting | 2.333 | 1.050 | - | - | - | - | 3.383 |
VOR 2019 Sportvelden | 55 | 354 | - | - | - | - | 408 |
VOR 2019 Verhardingen | 1.563 | 15 | 5.419 | 1.819 | - | - | 8.815 |
VOR 2019 Verkeerreg.inst.(VRI) | 808 | 266 | - | - | - | - | 1.074 |
VOR 2019 Watergangen | 66 | 204 | - | - | - | - | 270 |
Bijdrage derden | -98 | -62 | - | - | - | - | -160 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
5.571 | 3.790 | 6.829 | 2.325 | - | - | 18.515 |
Bijstelling investering | - | 810 | -142 | -1.043 | - | - | -375 |
Bijstelling bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | 810 | -142 | -1.043 | - | - | -375 |
Saldo na bijstelling | 5.571 | 4.600 | 6.687 | 1.282 | - | - | 18.140 |