Vernieuwing Openbare Ruimte fase 3 (2020)
Algemene informatie
Raadsbesluit | 2019.0058046 |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 13.958.000 |
Programma | Kwaliteit fysieke omgeving |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marjolein Steffens-van de Water |
Einddatum project | 31-12-2023 |
Projectomschrijving
De gemeenteraad heeft op 19 december 2019 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) 3, 2020’ (2019.0058046). Met dit besluit heeft de raad voor VOR 3 (2020) kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en trottoirs), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting en kunstwerkverlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) sportvelden, recreatiegebieden en begraafplaatsen. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn.
Deze kredieten worden gefaseerd besteed in de jaren 2020, 2021 en 2022.
Actuele ontwikkelingen
Wij zijn gestart met de uitvoering van de projecten uit VOR 3 (2020). Voorbeelden hiervan zijn:
- vervangen verhardingen Venneperweg in Nieuw-Vennep, Houtrakkerweg in Halfweg, Thomsonstraat in Badhoevedorp;
- vervangen kabelnet in Abbenes, Buitenkaag en Zwaanshoek;
- vervangen bomen en beplanting Domineeslaan/IJtochtkade Zwanenburg, Buitenhof in Vijfhuizen, Suze Groenweghof in Hoofddorp en op de Geniedijk;
- vervangen kunstwerken Schoonenburgsingel, Oosterdreef en damwand Spieringweg;
- vervangen openbare verlichting door LED verlichting verspreid over de gemeente;
- herinrichting diverse speelvoorzieningen;
- vervangen (delen van) sportvelden, zoals Atletiekbaan Hoofddorp, sportveld 1 van Voetbalvereniging Zwanenburg en veld 1 van SV Hoofddorp;
- vervangen bomen en beplanting in de recreatiegebieden Haarlemmermeerse Bos en Toolenburgerplas.
De verhardingen van de Houtrakkerweg bleken in slechte staat te zijn en dit project is vanwege de veiligheid toegevoegd aan de VOR 3 (2020). De kosten van het project Venneperweg zijn hoger geworden omdat het gedeelte onder het station ook wordt meegenomen en de bodem hier gesaneerd moet worden. Daarnaast bleek het nodig om de snelheid te verlagen op het deel buiten de bebouwde kom tot 60km/u. De meerkosten van de projecten Houtrakkerweg en Venneperweg worden gedekt uit het project Lisserweg, waar geld over is.
De kosten van de vervanging van de bomen op de Geniedijk zijn hoger dan verwacht door maatregelen die verplicht zijn gesteld door de Omgevingsdienst. Naast de geplande iepen worden tijdelijk populieren geplant, die door vleermuizen gebruikt kunnen worden om te navigeren. Na tien jaar worden de populieren weer verwijderd. Dan zijn de iepen groot genoeg om deze functie voor vleermuizen over te nemen. De meerkosten worden gedekt door een krediet uit 2021 naar voren te halen.
Daarnaast stellen wij voor om kredieten vanuit 2021 en 2022 naar 2020 te verschuiven omdat het werkzaamheden sneller kunnen worden uitgevoerd dan voorzien. Voorbeelden hiervan zijn het vervangen van bomen in de Draverslaan (Hoofddorp) en het vervangen van verhardingen van de Venneperweg (Nieuw-Vennep), de Houtrakkerweg (Halfweg) en de Thomsonstraat (Badhoevedorp).
Voor een aantal projecten hebben wij geconstateerd dat de uitvoering verschuift naar 2021.
De projecten Dennenlaan fase 2 en Aalsmeerderweg verschuiven wij naar 2021 om de bereikbaarheid tijdens de uitvoering beter te kunnen waarborgen. De vervanging van de VRI op de Waddenweg-Deltaweg in Hoofddorp voeren wij in 2021 uit om deze optimaal te kunnen afstemmen op de vervanging van de verhardingen ter plaatse. Bji de voorbereiding is gebleken dat de inrichting van de weg ook moet worden aangepast, waardoor het tevens mogelijk is om de VRI te verplaatsen naar een gunstiger locatie.
De uitvoering van de vervanging van de damwand aan de Spieringweg in Zwaanshoek vindt in 2021 plaats. In de voorbereidingsfase hebben wij een onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een fietspad te verleggen zodat volstaan kon worden met een schuin talud in plaats van een damwand en vervanging niet nodig zou zijn. In verband met de hoogte van de bijkomende kosten van het verleggen van kabels en leidingen zien wij van deze optie af.
Kansen en risico’s
Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden
Er zijn geen risico’s met grote financiële gevolgen te benoemen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet voor de vervanging van VRI's van € 80.000 van 2020 naar 2021;
- In te stemmen met het verschuiven van een krediet van € 250.000 voor de vervanging van bomen en beplanting van 2021 naar 2020;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 570.000 voor de vervanging van kunstwerken van 2020 naar 2021;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 335.800 voor verhardingen van 2020 naar 2021;
- In te stemmen met het verschuiven van een krediet van € 1.723.400 voor verhardingen van 2021 (€ 979.800) en 2022 (€ 743.600) naar 2020;
- In te stemmen met het doorschuiven en verplaatsen van een krediet van € 148.000 voor de vervanging van bomen in de Schweitzerstraat in Hoofddorp van VOR 2, jaarschijf 2020 naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2022;
- In te stemmen met het verplaatsen van een krediet van € 290.000 voor een bijdrage aan het HOV-project voor de vervanging van de verhardingen van de Schipholdijk, van VOR 2, jaarschijf 2022, naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2022;
- In te stemmen met het verplaatsen van een krediet van € 110.000 in 2020, € 830.000 in 2021 en € 430.000 in 2022 van VOR 2 naar VOR 3 (2020);
- In te stemmen met het verschuiven en verplaatsen van een krediet van € 43.900 van watergangen VOR 3 (2018), jaarschijf 2020, naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2021;
- In te stemmen met het doorschuiven en verplaatsen van een krediet van € 183.000 voor het vervangen van kunstwerken van VOR 3 (2019), jaarschijf 2020, naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2021;
- In te stemmen met het verschuiven en verplaatsen van een krediet van € 54.000 voor watergangen van VOR 3 (2019), jaarschijf 2020, naar VOR 3 (2020), jaarschijf 2021.
Financiële gegevens
Tabel 12
VOR fase 3 (2020) | Realisatie t/m 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
VOR 2020 Begraafplaatsen | - | 82 | 82 | 41 | - | - | 204 |
VOR 2020 Groen | 131 | 625 | 640 | 85 | - | - | 1.481 |
VOR 2020 Kunstw./bew.brug.enz. | - | 600 | 388 | - | - | - | 988 |
VOR 2020 Openbare Verlichting | - | 1.045 | 1.450 | - | - | - | 2.495 |
VOR 2020 Recreatiegebieden | - | 103 | - | - | - | - | 103 |
VOR 2020 Speelvoorzieningen | - | 190 | 190 | - | - | - | 379 |
VOR 2020 Sportvelden | 35 | 1.492 | 200 | - | - | - | 1.727 |
VOR 2020 Verhardingen | 66 | 1.959 | 3.202 | 1.340 | - | - | 6.567 |
VOR 2020 Verkeerreg.inst.(VRI) | - | 80 | - | - | - | - | 80 |
VOR 2020 Watergangen | - | 92 | 92 | 46 | - | - | 230 |
Bijdrage derden | - | -296 | - | - | - | - | -296 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
232 | 5.971 | 6.243 | 1.512 | - | - | 13.958 |
Bijstelling investering | - | 1.098 | 933 | 58 | - | - | 2.089 |
Bijstelling bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | 1.098 | 933 | 58 | - | - | 2.089 |
Saldo na bijstelling | 232 | 7.069 | 7.176 | 1.570 | - | - | 16.047 |