Vervanging Sloterbrug
Algemene informatie
Tabel 28
Raadsbesluit | RV 2012.0070647 Uitvoeringsprogramma 2013 Deltaplan Bereikbaarheid |
---|---|
Beschikbaar gesteld krediet | € 3.475.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31 december 2024 |
Projectomschrijving
De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.
De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Vervoerregio Amsterdam, onder voorbehoud van goedkeuring beide gemeenteraden.
Actuele ontwikkelingen
Eind vorig jaar hebben is de raad geïnformeerd over de voortgang van de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug (2019.15513). Daarbij is aangegeven dat de Nota van Uitgangspunten niet eerder dan in het tweede kwartaal van dit jaar wordt verwacht omdat er meer voorbereidingstijd nodig was om een goed onderbouwd besluit te nemen. Dit betrof een door de gemeente Amsterdam uit te voeren mobiliteitsstudie voor Amsterdam Nieuw-West.
In deze studie wordt integraal gekeken naar de verkeersopgaven in Nieuw-West, inclusief Sloterbrug en de daarop aansluitende wegen. We hebben met Amsterdam de afspraak gemaakt dat de oplossingsrichtingen voor deze opgaven ook worden beoordeeld op het effect dat ze hebben op de verkeersstromen in Badhoevedorp. In de recente Voortgangsrapportage Mobiliteit hebben we aangegeven dat inspraak over de oplossingsrichtingen in het derde kwartaal van dit jaar werd verwacht. van de gemeente Amsterdam hebben we gehoord dat dit nu het vierde kwartaal van 2020 wordt.
Amsterdam heeft er voor gekozen om de oplossingsrichtingen uit de mobiliteitsstudie Nieuw-West gelijktijdig in de bestuurlijke besluitvorming te behandelen met de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug. Een onderdeel hiervan is het vragen van advies aan de stadsdeelcommissie in Nieuw-West. Dit advies wordt meegenomen in de afweging van het college van B&W in Amsterdam. Wij krijgen dit advies ter kennisname. Naar verwachting kunnen wij de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug, inclusief onze reactie op de ingediende zienswijzen, in het eerste kwartaal van 2021 voor vaststelling naar de raad sturen.
Medio 2022 wordt naar verwachting de totale kredietaanvraag aan de raad voorgelegd, inclusief de bijdrage van de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam. Ook geven we dan een indicatie van de toekomstige beheerkosten. De verwachting is dat de uitvoering aan de nieuwe brug start in het vierde kwartaal van 2023. Een jaar later is vervolgens de oplevering.
Kansen en risico’s
Kosten aanleg hoger (G3, K3)
De projectraming komt uit boven de beschikbare dekking. Medio 2022 vragen we het totaalkrediet aan voor het gehele project op basis van het voorlopig ontwerp en de daarop geactualiseerde raming. Met het voorlopig ontwerp en bijbehorende raming gaan we met de Vervoerregio in gesprek over verhoging van hun bijdrage. Mogelijk is de Vervoerregio niet bereid om haar subsidiebijdrage op te hogen. Gevolg hiervan is dat er hoger aanvullend krediet nodig is omdat Amsterdam en Haarlemmermeer het totale op te hogen bedrag dan gezamenlijk moeten dragen. Uitgaande van de huidige raming (juni 2018) gaat om een bedrag van circa € 0,6 miljoen. Bij de aanbieding van de Nota van Uitgangspunten wordt een geactualiseerde raming toegevoegd.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met een verdeling van het krediet over de jaarschijven tot en met 2024.
- In te stemmen met de administratieve correctie te ontvangen bijdrage derden.
Tabel 29
Vervanging Sloterbrug | Realisatie t/m 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Totaal krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) |
Investering | 631 | -256 | 9.500 | - | - | - | 9.875 |
Bijdrage derden | - | - | -6.060 | - | - | - | -6.060 |
Dekking reserve | - | - | -3.100 | - | - | - | -3.100 |
631 | -256 | 340 | - | - | - | 715 |
Bijstelling investering | - | 582 | -9.394 | 150 | 800 | 7.862 | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | -582 | 5.954 | -150 | -800 | -4.762 | -340 |
Bijstelling dekking reserve | - | - | 3.100 | - | - | -3.100 | - |
Saldo bijstelling | - | - | -340 | - | - | - | -340 |
Saldo na bijstelling | 631 | -256 | - | - | - | - | 375 |