Fietsverbinding knooppunt Badhoevedorp
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2015.0044337/ Rv 2014.0000880 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.730.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 01-04-2023 |
Projectomschrijving
De A9 bij Badhoevedorp is omgelegd. Hierdoor is de weg uit het dorp verdwenen. Met het verleggen van de A9 bij Badhoevedorp is er ruimte ontstaan om een fietsverbinding te realiseren tussen Badhoevedorp en de Nieuwe Meer. Tijdens een participatieronde hebben inwoners van Badhoevedorp hun wens uitgesproken om deze fietsverbinding te realiseren. Deze fietsverbinding is ook in het Masterplan Badhoevedorp Centrum (2008) opgenomen. De verbinding zorgt ervoor dat een belangrijke ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk wordt gerealiseerd. Het betreft een aansluiting van het Lint op een regionale fietsverbinding. De fietsverbinding bestaat uit twee fases. De eerste fase is de onderdoorgang in de A4 en de fietstunnel die in het klaverblad A4/A9 zijn aangelegd. De tweede fase voorziet in de aanleg van de resterende onderdelen van de fietsverbinding.

Actuele ontwikkelingen
Het definitief ontwerp (DO) van fase 2 is gereed en houdt rekening met de plannen voor de HOV Westtangent. De vergunning in het kader van de Wet Beheer Rijkswaterstaatswerken is door Rijkswaterstaat (RWS) verleend. Voor de realisatie van de fietsverbinding is subsidie toegekend (€ 797.484) voor een tweerichtingen fietspad van 3,5 meter breed over een lengte van 950 meter door het nieuwe knooppunt A4/A9 tussen de Dellaertlaan en de Koekoekslaan in Badhoevedorp door de Vervoerregio Amsterdam. Aan het eind van het project dienen we een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in.
De uitvoering van het fietspad is eind 2021 gestart. De realisatie verliep volgens planning. Er was alleen vertraging in de levering van de speciale verlichting. Deze verlichting wordt komende maanden geleverd en geïnstalleerd. In 2023 vindt de afronding en overdracht van de fietsverbinding plaats. Hier zijn voorbereiding, toezicht en adminisratiekosten (VTA) mee gemoeid. Het is de verwachting dat de fietsverbinding het eerste kwartaal van 2023 wordt afgesloten.
Kansen en risico’s
Momenteel is het de verwachting dat de nog te maken kosten lager uitvallen dan het restant krediet.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de raming volgens onderstaande tabel.
Tabel 14
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. | Totaal | Realisatie 2022 | Realisatie % 2022 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) | |
Investering | 1.780 | 1.950 | - | - | - | - | 3.730 | 649 | 33% | 65% |
Bijdrage derden | -1.509 | -1.221 | - | - | - | - | -2.730 | - | - | 55% |
Dekking reserve | -308 | -692 | - | - | - | - | -1.000 | - | - | 31% |
Saldo investering | -37 | 37 | - | - | - | - | 0 | 649 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -434 | 434 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | 434 | -434 | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | -37 | 37 | - | - | - | - | 0 |