Sloterbrug

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880 / Rv 2012.0037724

Geautoriseerd krediet

€ 3.500.000

Nog te autoriseren krediet

€ 6.376.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2026

Projectomschrijving

De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en de voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.

De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).

De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Vervoerregio Amsterdam, onder voorbehoud van goedkeuring door beide gemeenteraden.

Actuele ontwikkelingen

In april 2021 hebben de wethouders van beide gemeenten aangegeven het project vervanging Sloterbrug weer te starten. Het stadsdeel Nieuw- West heeft inmiddels advies gegeven en de kostenraming van de brug is geactualiseerd.

Deze kostenraming laat zien dat de benodigde investering veel hoger ligt dan de raming van 2018. De raming sluit nu op € 29,2 miljoen. Tot nu toe liet de raming uit 2018 (ten tijde van de ondertekening SOK) een bedrag zien van € 11,3 miljoen. In de SOK is bepaald dat over het niet subsidiabele deel (van de Vervoerregio Amsterdam) de beide gemeenten 50% bijdragen.

Door de forse extra investeringskosten van € 17,9 miljoen wordt de reikwijdte van het project heroverwogen. Het financiële gat is voor zowel Amsterdam als Haarlemmermeer op dit moment niet te dichten. Zie ook de brief aan de raad betreffende 'Informatie over koers Sloterbrug' (X. 2022.01077).

Naar aanleiding hiervan is, in het bestuurlijk overleg van 19 januari 2022 tussen de verantwoordelijk bestuurders van de gemeente Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer, besloten om het projectteam opdracht te geven voor het uitvoeren van een onderzoek naar goedkopere alternatieven. Het verbeteren van de verkeersveiligheid blijft hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Het verbeteren van de doorstroming voor het autoverkeer wordt een minder hard uitgangspunt, maar een streven in combinatie met een alternatief voor de verbetering van de verkeersveiligheid. Voor het goed kunnen afwegen van de varianten onderling worden de alternatieven verder uitgewerkt. De eerste uitkomsten geven aan dat er varianten mogelijk zijn waarbij de levensduur van de huidige brug kan worden verlengd tot minimaal 15 jaar. Onderzoek naar een aanvullende fiets-voetbrug is gaande. Het is de verwachting dat het variantenonderzoek en de afstemming met de stakeholders duurt tot het eerste kwartaal van 2023. De financiële consequenties zijn, lopende de variantenstudie, nog onduidelijk. Tot nader order worden bedragen die tot op heden werden aangehouden gehanteerd waarbij de uitgaven een jaar opschuiven.

Kansen en risico’s

  1. Door het nieuwe onderzoek naar alternatieven zullen de kosten die op het project drukken toenemen. Enerzijds vanwege de kosten voor het onderzoek naar alternatieven en anderzijds door de inflatie waaronder het project onderhevig is.

  2. Een risico is uitloop in tijd.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 19

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Totaal

Realisatie 2022

Realisatie % 2022

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

836

322

263

250

250

7.957

9.876

92

29%

9%

Bijdrage derden

-64

-86

-75

-75

-75

-6.025

-6.400

-79

92%

2%

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-3.100

-3.100

-

-

-

Saldo investering

772

235

188

175

175

-1.168

376

13

Bijstellingen

Investering

-

-61

61

-

-

-

-

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-61

61

-

-

-

-

Saldo investering

772

174

249

175

175

-1.168

376