Vernieuwing Openbare Ruimte 2022

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2021.0001679

Geautoriseerd krediet

€ 15.686.000

Programma

Kwaliteit fysieke omgeving

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marjolein Steffens-van de Water

Einddatum project

31-12-2024

Projectomschrijving

De gemeenteraad heeft op 16 september 2021 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Kredietaanvraag Vernieuwing Openbare Ruimte 2022’ (2021.0001679). Met dit besluit heeft de raad voor de VOR 2022 kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en voetpaden), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) sportvelden, recreatiegebieden en begraafplaatsen. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn. Deze projecten worden gefaseerd uitgevoerd in de jaren 2022, 2023 en 2024.

Actuele ontwikkelingen

Wij hebben gewerkt aan onder andere de volgende projecten uit VOR 2022:

  • de voorbereiding van de vervanging van de fietsbrug aan San Marco in Hoofddorp;

  • de voorbereiding van de vervanging van de verhardingen van Roekenbos in Hoofddorp;

  • het vervangen van de bomen in de Anna de Waalstraat in Hoofddorp;

  • het vervangen van de beplanting van de rotonde Beursplein in Hoofddorp en van de Cruiquiuszoom in Cruiquius;

  • het vervangen van speelvoorzieningen aan het Goudensteinpark, Buinerveld, Wever en Maaspoort in Nieuw-Vennep, Statendam, de Manegelaan, de Frankenburgsingel, de Waddenweg, Albergerbos en Sonderholm in Hoofddorp, de Noppenstraat in Zwaanshoek en de Van der Burchstraat in Spaarndam;

  • de vervanging van de kunstgras toplaag van hockeyveld 4 van MHC de Reigers in Hoofddorp, het natuurgras voetbalveld 3 van VV Kagia in Lisserbroek en de kunstgras toplaag van voetbalveld 1 van Sportpark Spaarndam;

  • het vervangen van bomen, beplanting, bankjes en watertappunten op de begraafplaatsen.

De vervanging van (delen van de) Lisserbrug in Lisserbroek start eind 2022. Vanwege de onderhoudstoestand van de brug hebben wij de keuze gemaakt om de brug nu gedeeltelijk te vervangen. Hiermee zorgen wij ervoor dat de brug de komende 15 jaar functioneel is en hebben wij de tijd om bij een volledige vervanging van de brug in te spelen op actuele ontwikkelingen in de nabijheid zoals woningbouw.

Wij hebben de voorbereiding van de vervanging van de verhardingen van de Oude Notweg en Vinkebrug in Haarlemmerliede voortgezet. Er lopen verschllende bodem- en flora- en faunaonderzoeken. Vanwege een verwachte toename van het aantal fietsers in de toekomst op het gedeelte tussen de Liedeweg en de Spaarndammerdijk werken wij een tweede variant uit om de weg te verbreden en een fietsstraat aan te leggen. Indien deze variant wordt gekozen, dan is het huidige krediet niet toereikend. Hier staat tegenover dat wij onderzoeken of er subsidiemogelijkheden zijn voor de aanleg van de fietsstraat. Zodra hier meer informatie over is, dan nemen wij een beslissing welke variant wij uitwerken.

Kredietverschuivingen

Om een realistische en haalbare investeringsplanning te hanteren zijn de investeringen uit VOR 2022 verspreid over drie jaar. Sommige vervangingsinvesteringen kunnen geheel of grotendeels in 2022 plaatsvinden. Dit is het geval bij de volgende investeringen:

  • de vervanging van conventionele armaturen van de Openbare Verlichting door Led-armaturen; Wij verschuiven een krediet van € 538.300 van 2024 naar 2022.

  • de vervanging van de VRI op het kruispunt van de Hoofdweg en de Noorderdreef in Nieuw-Vennep; Wij verschuiven een krediet van € 166.000 van 2023 en van 2024 naar 2022.

  • de vervanging van sportvelden; Wij verschuiven een krediet van € 378.700 van 2024 naar 2022;

  • de vervanging van bomen en beplanting; Wij verschuiven een krediet van € 70.000 van 2023 en een krediet van € 70.000 van 2024 naar 2022.

Voor het vervangen van tunnelverlichting en kunstwerkverlichting verschuiven wij een krediet ter hoogte van € 75.000 van de jaarschijf 2022 naar de jaarschijf 2023 vanwege de beschikbare personele capaciteit.

Verhardingen

Wij hebben de vervanging van de verhardingen van de Inlaagpolder in Spaarndam voortgezet. Door de gestegen grondstof-, brandstof- en energieprijzen is er een tekort op het krediet ter hoogte van € 100.000. Wij hebben dit tekort kunnen beperken door het toepassen van gedeeltelijk gereclyd asfalt in de toplaag, waardoor wij een besparing hebben bereikt van € 50.000. Naar verwachting wordt het project dit jaar afgerond. De extra kosten dekken wij uit het Wegenbeheerplan Haarlemmerliede en Spaarnwoude, waarvan de werkzaamheden zijn afgerond en waar budget over is. Dit restant (€ 167.500) verschuiven wij naar VOR 2022.

Kunstwerken

De vervanging van de steiger aan de IJweg in Hoofddorp bleek niet nodig te zijn omdat uit een nadere inspectie bleek dat de steiger in voldoende staat is. Een deel van het krediet (€ 74.000) zetten wij in voor de vervanging van de voetgangers- en fietsbrug Liniepad en de vervanging van de voetgangers- en fietsbrug aan de Schoonenburgsingel in Hoofddorp. De kredieten voor deze beide projecten zijn ontoereikend door hogere kosten aan de fundering van het kunstwerk (Liniepad) en onvoorzien meerwerk aan de beschoeiing (Schoonenburgsingel).

Wij hebben de vervanging van de damwanden langs de waterpartij tussen de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg voorbereid. De uitvoering zal in 2023 plaatsvinden vanwege extra onderzoek naar de ondergrond. Om die reden verschuiven wij een krediet van € 360.000 van 2022 naar 2023.

Bomen en beplanting

Diverse projecten voor de vervanging van bomen en beplanting, zoals in Roekenbos in Hoofddorp en de Oude Kruisweg in Cruquius, vinden plaats in combinatie met het vervangen van de verhardingen. Om de beschikbare kredieten beter op de uitvoering van de werkzaamheden af te stemmen, verschuiven wij een krediet van € 250.000 van 2022 naar 2023.

Kredietaanvragen

Verhardingen

Het vervangen van de bestrating in Bandholm in Hoofddorp (Bornholm, deelplan 2) combineren wij met het project 'vervangen bestrating Alholm uit VOR 2021. Op dit gecombineerde project doet zich een overschrijding voor van € 240.000 vanwege prijsstijgingen van brandstoffen, lonen en materialen.

Wij hebben de voorbereiding voortgezet van de vervanging van de verhardingen in Graan voor Visch (fase 2) in Hoofddorp. De uitvoering start in het eerste kwartaal van 2023. Vanwege het stijgende prijsniveau voor brandstoffen, lonen en materialen zijn de kosten € 200.000 hoger dan begroot.

Kunstwerken

Wij hebben de vervanging van de voetgangers- en fietsbrug aan het Sparresholmpad en de voetgangers- en fietsbrug aan Stoholm in Hoofddorp in voorbeeriding. De kosten van de vervanging blijken als gevolg van gestegen prijzen voor brandstoffen, lonen en materialen € 66.000 hoger te zijn dan begroot.

Het krediet voor de vervanging van de damwanden langs de waterpartij tussen de Polanenkade en de Prins Hendrikkade in Halfweg is ontoereikend vanwege de kwaliteit van de grond. Door de slappe bodem moeten extra lange damwanden worden aangebracht. Het uitgangspunt was damwanden van drie meter hoogte, terwijl nu blijkt dat we damwanden van twaalf meter moeten toepassen. Vanwege de hoge staalprijzen en omdat de uitvoeringsmethode voor dergelijke damwanden erg kostbaar is door de nabij gelegen oude bebouwing (woningen), brengt dit extra kosten met zich mee ter hoogte van € 602.000.

Bomen en beplanting

In de VOR is een algemene post opgenomen voor het vervangen van bomen verspreid over de gemeente. Dit jaar zijn er extra bomen verwijderd in verband met ziekte en sterfte door droogte. Wij hebben deze bomen inmiddels herplant vanwege de aanblik van de woonomgeving van inwoners. Vanwege deze extra herplant en door de gestegen kosten voor brandstoffen, lonen en materialen is er onvoldoende budget beschikbaar. In totaal is € 350.000 extra nodig.

In overleg met inwoners en de nabijgelegen school is de groene inrichting van de strook grond tussen de N201 (Kruisweg en de Bennebroekerweg) langs de IJtochtzone in Hoofddorp, waar het 150kV tracé is verwijderd, voorbereid. De kosten zijn € 52.000 hoger dan begroot. Deze hogere kosten hebben onder andere te maken met het planten van 80 extra bomen. Daarnaast vergt de samenwerking met leerlingen van het Haarlemmermeer Lyceum extra begeleiding. En dit brengt extra kosten met zich mee. Leerlingen zijn betrokken bij dit project en zullen tevens helpen bij de uitvoering.

De kosten voor het vervangen van bomen langs de Noordelijke Randweg in Nieuw-Vennep (fase 2) zijn € 50.000 hoger dan begroot. De hogere kosten hebben te maken met prijsstijgingen voor brandstoffen, lonen en materialen.

VRI's

De kosten van de vervanging van de VRI op het kruispunt van de Hoofdweg en de Noorderdreef in Nieuw-Vennep bleken € 60.000 hoger te zijn dan begroot. Er bleken extra werkzaamheden nodig te zijn aan kabels in de weg die niet vooraf waren voorzien. Tevens is de inzet van verkeersregelaars gedurende een langer deel van de dag nodig.

Lichtmasten Burgemeester van Stamplein

Uit onderzoek is gebleken dat de acht hoge, houten lichtmasten op het Burgemeester Van Stamplein in Hoofddorp aan het rotten zijn. De masten moeten vanwege de veiligheid voor voetgangers zo spoedig mogelijk worden vervangen. Wij zijn gestart met de voorbereiding van de vervanging. Dit vergt maatwerk, omdat het om een bijzondere constructie gaat. De masten worden vervangen door stalen, gepoedercoate masten. Bij het vervangen van de houten masten worden meteen de conventionele spots vervangen door Ledverlichting. De kosten bedragen € 200.000. Hiervoor is binnen de VOR geen financiële ruimte.

Kansen en risico’s

Kansen
Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Bij de werkzaamheden wordt de openbare ruimte waar mogelijk klimaatadaptief ingericht en verder vergroend. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden.

Risico's
Met name als gevolg van de stijgende energie-, loon- en materiaalprijzen vallen de kosten van projecten fors hoger uit.

Ondanks dat wij alert zijn op de aanpak van oneigenlijk grondgebruik kan de aanwezigheid hiervan bij projecten voor vertraging zorgen.

Gevraagde beslissingen

  1. Een krediet van € 538.300 voor het vervangen van conventionele armaturen van de Openbare Verlichting door Led-armaturen te verschuiven van de jaarschijf 2024 naar de jaarschijf 2022;

  2. Een krediet van € 75.000 voor de vervanging van tunnelverlichting en kunstwerkverlichting te verschuiven van de jaarschijf 2022 naar de jaarschijf 2023;

  3. Een krediet van € 166.000 voor de vervanging van VRI's te verschuiven van de jaarschijf 2023 en de jaarschijf 2024 naar de jaarschijf 2022;

  4. Een krediet van € 378.700 voor de vervanging van sportvelden te verschuiven van de jaarschijf 2024 naar de jaarschijf 2022;

  5. Een krediet voor de vervanging van bomen en beplanting van € 70.000 te verschuiven van de jaarschijf 2023 naar de jaarschijf 2022 en een krediet van € 70.000 van de jaarschijf 2024 te verschuiven naar de jaarschijf 2022;

  6. Een krediet van € 167.500 te verplaatsen van het Wegenbeheerplan Haarlemmerliede en Spaarnwoude naar VOR 2022, jaarschijf 2022;

  7. Een krediet van € 360.000 voor het vervangen van kunstwerken te verschuiven van de jaarschijf 2022 naar de jaarschijf 2023;

  8. Een krediet van € 250.000 voor de vervanging van bomen en beplanting te verschuiven van de jaarschijf 2022 naar de jaarschijf 2023;

  9. Een aanvullend krediet van € 240.000 + € 200.000 te verstrekken voor het vervangen van verhardingen waarvan de kapitaallasten van een krediet van € 100.000 in verband met de hoge inflatie uit de stelpost indexatie investeringen worden gedekt;

  10. Een aanvullend krediet van € 66.000 + € 602.000 te verstrekken voor het vervangen van kunstwerken waarvan de kapitaallasten van een krediet van € 34.600 in verband met de hoge inflatie uit de stelpost indexatie investeringen worden gedekt;

  11. Een aanvullend krediet van € 350.000 + € 50.000 te verstrekken voor het vervangen van bomen waarvan de kapitaallasten van een krediet van € 30.100 in verband met de hoge inflatie uit de stelpost indexatie investeringen worden gedekt;

  12. Een aanvullend krediet van € 52.000 te verstrekken voor het vervangen van bomen en beplanting;

  13. Een aanvullend krediet van € 60.000 te verstrekken voor het vervangen van VRI's;

  14. Een krediet van € 200.000 te verstrekken voor de vervanging van de houten lichtmasten op het Burgemeester Van Stamplein in Hoofddorp.

Tabel 31

Kostenplaats omschrijving

Realisatie t/m 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Totaal

Realisatie 2022

Realisatie % 2022

Realisatie % totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9 = 8/2)

(10= (1+8) /7)

Bew.brug Lisserdijk

-

1.110

1.333

-

-

-

2.444

84

8%

3%

Groen

-

1.131

551

551

-

-

2.234

242

21%

11%

Kunstw./bew.br.30 jr.

-

211

211

211

-

-

632

209

99%

33%

Kunstw.P.kade damwand

-

430

-

-

-

-

430

-

-

-

Openbare Verlichting

-

525

1.118

822

-

-

2.465

25

5%

1%

Recreatiegebieden

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Sportvelden

5

374

379

379

-

-

1.136

430

115%

38%

Verhardingen

82

984

2.265

2.265

-

-

5.596

508

52%

11%

Verkeerreg.inst.(VRI)

-

83

83

83

-

-

249

56

67%

22%

Watergangen

-

167

167

167

-

-

500

98

59%

20%

Bijdrage derden

-

-66

-66

-66

-

-

-199

-

-

-

Saldo investering

87

4.948

6.041

4.411

-

-

15.487

1.652

Bijstellingen

Investering

-

706

532

-1.070

-

-

168

Bijdrage derden

-

-66

-

66

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

639

532

-1.004

-

-

168

Saldo investering

87

5.587

6.573

3.407

-

-

15.654