Uitvoeringsprogramma mobiliteit

Algemene informatie

Raadsbesluit

RV 2020.0000840

Beschikbaar gesteld krediet

€ 10.239.000 + € 15.297.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid
Totaal € 25.536.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

Projectomschrijving

Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie en de Onderzoeks-en Investeringsagenda Mobiliteit Haarlemmermeer 2020-2023 (2019.0034528) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit met ingang van 2020 vastgesteld. Het Deltaplan Bereikbaarheid is geïntegreerd.

Een groot deel van de ambities uit het Deltaplan Bereikbaarheid zijn nog actueel zijn en hebben zich vertaald in de mobiliteitsvisie en de investeringsagenda met de volgende ambities:

  • Vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen,
  • Ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’
  • Een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst
  • Bestaande knelpunten in het netwerk oplost
  • Mobiliteit met oog voor de leefomgeving
  • Veilig bewegen
  • Evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur
  • Mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven
  • Faciliteren van schone en stille mobiliteit

Figuur 26 

De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Mobiliteit is van vitaal belang voor het functioneren van Haarlemmermeer. We zijn nu een goed bereikbare gemeente. Of het nu per auto, fiets, openbaar vervoer of een combinatie van vervoerswijzen is, de waardering voor de verbindingen is hoog. Dat is een groot goed wat mede zorgt voor de economische slagkracht van deze gemeente én de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor haar inwoners. Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840) is het eerste uitvoeringsprogramma onder de vlag van de mobiliteitsvisie. Met dit eerste uitvoeringsprogramma Mobiliteit programmeren we op het gebied van mobiliteit en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen in 2020 en 2021.

Actuele ontwikkelingen

Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit kennen verschillende doorlooptijden en soms grote afhankelijkheden. De Duinpolderweg is zo’n project met grote afhankelijkheden. De middelen die hiervoor gereserveerd waren worden nu deels ingezet voor het opwaarderen van de Nieuwe Bennebroekerweg, daarnaast blijven we oog houden voor de problematiek in onze dubbeldorpen waar de Duinpolderweg ook een oplossing bood voor het verkeer door de dorpen. Door de bestuurlijke afhankelijkheid van de Duinpolderweg met de hoogwaardig openbaar vervoerverbinding Noordwijk – Schiphol is dit project vertraagd en zal onze bijdrage voor de naast gelegen fietsvoorziening naar achteren schuiven. Er zijn projecten die goedkoper of soberder worden uitgevoerd of waar binnen de regio geen noodzaak meer voor is.

Daarnaast was de uitvoering van alle maatregelen die uit het Deltaplan Bereikbaarheid komen op dit jaar gezet, omdat de kredieten al in zijn geheel beschikbaar zijn. Echter deze projecten worden vaak gefaseerd uitgevoerd en dus niet allemaal dit jaar gerealiseerd.

Ook in 2021 zien we aanpassingen. Een groot deel hiervan wordt veroorzaakt door aansluiting A4-afslag Hoofddorp Zuid op Bennebroekerweg en de Parkeren en reizen (P+R) locatie bij Halfweg/Zwanenburg. Het project aansluiting A4-afslag Hoofddorp Zuid is tot stilstand gekomen doordat de overleggen met PrimA4a zijn gestopt. Voor de parkeerproblemen bij het station Halfweg wachten we de resultaten van het ingevoerde betaald parkeren af. De bijbehorende bedragen worden nu doorgeschoven. Met het opstellen van UPM 2022 wordt beoordeeld of het stoppen van deze projecten leidt tot het omvormen van deze projecten of dat deze kredieten vrijvallen.

Kansen en risico’s

Geen.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het verschuiven van een krediet van 2020 van € 2.500.000 naar 2021 en een krediet van 2021 van € 8.130.000 naar 2022.
  2. In te stemmen met het verlagen van het krediet in 2021 met € 310.000. Dit bedrag wordt overgeboekt naar het project Fietsverbinding knooppunt Badhoevedorp. De onttrekking uit de reserve Ruimtelijke investeringen Haarlemmermeer wordt ook met € 310.000 verlaagd.
  3. In te stemmen met het overboeken van de bijdrage uit de reserve Schaalsprong van € 3.655.000 naar de reserve Dekking afschrijvingslasten.
Tabel 31 

Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2020

Realisatie t/m 2019

Raming 2020

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Totaal krediet

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7 = 1+2+3+4+5+6)

Investering

-

3.433

10.876

3.627

3.800

3.800

25.536

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-2.710

-5.015

-3.627

-3.800

-3.800

-18.952

-

723

5.861

-

-

-

6.584

Bijstelling investering

-

-2.500

-5.940

8.130

-

-

-310

Bijstelling bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Bijstelling dekking reserve

-

1.777

2.188

-3.655

-

-

310

Saldo bijstelling

-

-723

-3.752

4.475

-

-

-

Saldo na bijstelling

-

0

2.109

4.475

-

-

6.584

De dekking uit de reserve betreft voor € 3.655.000 de reserve Schaalsprong en voor € 14.987.000 de reserve Ruimtelijke investeringen Haarlemmermeer (RIH).
Conform het BBV moeten investeringen die gedeklt worden uit een reserve geactiveerd worden op de balans en gedurende de vastgestelde afschrijvingstermijn afgeschreven worden. HIerdoor kom en de afschrijvingslasten ten laste van de programmabegroting. Ter dekking van deze lasten wordt jaarlijks een bijdrage uit de reserves ten gunste van de programmabegroting gedaan. Om transparant te houden dat een gereserveerd bedrag niet vrij besteedbaar is, is de reserve Dekking afschrijvingslasten ingesteld. De geraamde bijdrage uit de reserve Schaalsprong voor het UPM wordt nu overgeboekt naar de reserve Dekking afschrijvingslasten. Hiermee blijft helder welk bedrag van de reserve Schaalsprong nog vrij besteedbaar is.