Fietsverbinding knooppunt Badhoevedorp
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2015.0044337 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.732.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Mariëtte Sedee-Schuitemaker |
Einddatum project | 31-12-2022 |
Projectomschrijving
De A9 bij Badhoevedorp is omgelegd. Hierdoor is de weg uit het dorp verdwenen. Met het verleggen van de A9 bij Badhoevedorp is er ruimte ontstaan een fietsverbinding te realiseren tussen Badhoevedorp en de Nieuwe Meer. Tijdens een participatieronde hebben inwoners van Badhoevedorp hun wens uitgesproken om deze fietsverbinding te realiseren. Deze fietsverbinding is ook in het Masterplan Badhoevedorp Centrum (2008) opgenomen. De verbinding zorgt ervoor dat een belangrijke ontbrekende schakel in het regionale fietsnetwerk wordt gerealiseerd. Het betreft een aansluiting van het Lint op een regionale fietsverbinding. De fietsverbinding bestaat uit twee fases. De eerste fase is de onderdoorgang in de A4 en de fietstunnel die in het klaverblad A4/A9 zijn aangelegd. De tweede fase voorziet in de aanleg van de resterende onderdelen van de fietsverbinding.

Figuur 9
Actuele ontwikkelingen
Het terrein waar het fietspad op wordt aangelegd is beschikbaar voor de bouwwerkzaamheden. Het definitief ontwerp (DO) van fase 2 is gereed en houdt rekening met de plannen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) Westtangent. De vergunning in het kader van de Wet Beheer Rijkswaterstaatswerken is door Rijkswaterstaat (RWS) verleend. Ten opzichte van de vorige rapportage is er een vertraging van ongeveer een half jaar opgetreden in de opleverdatum. Dit komt omdat we de doorlooptijd voor het verkrijgen van de vergunning te optimistisch hebben ingeschat vanwege de onbekendheid met het proces van RWS om tot goedkeuring van de plannen te komen.
De aanbesteding is 15 september 2021. De start van de werkzaamheden is naar verwachting medio december 2021. Dan worden de eerste uitvoeringskosten gemaakt (verwachting is € 100.000). Het merendeel van de uitvoeringskosten wordt in 2022 gemaakt. Voor de realisatie van de fietsverbinding is subsidie aangevraagd bij de Vervoerregio Amsterdam. Het is de verwachting dat de rest van de fietsverbinding medio 2022 wordt gerealiseerd en het project wordt afgesloten.
Kansen en risico’s
Geen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met de bijstelling van de raming volgens onderstaande tabel.
Tabel 11
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) | |
Investering | 1.780 | 1.313 | 637 | - | - | - | 3.730 |
Bijdrage derden | -1.509 | -798 | -423 | - | - | - | -2.730 |
Dekking reserve | -308 | -692 | - | - | - | - | -1.000 |
Saldo investering | -37 | -177 | 214 | - | - | - | 0 |
Bijstelling investering | - | -1.113 | 1.113 | - | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | 798 | -798 | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | -315 | 315 | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | -37 | -492 | 529 | - | - | - | 0 |