HOV - Westtangent

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2019.0057754

Geautoriseerd krediet

€ 2.422.700

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

2022

Projectomschrijving

De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Real Estate (SRE), gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat (RWS) en de provincie Noord-Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord. Het project bestaat uit vervanging van de Ringvaartbrug bij de Oude Haagseweg, een vrij liggende busbaan op een talud, een nieuw viaduct over de A9, fietsonderdoorgangen bij het golfterrein en bij knooppunt A4/A9. Het doel is een verbeterde efficiëntie door rijtijdwinst en kostenbesparing voor de bus-exploitatie, met een traject dat korter is dan het huidige en daarnaast beperktere kruising met ander verkeer.

Figuur 14 

Tussen de samenwerkende partners is overeengekomen de kosten voor de voorbereiding te dragen. Gemeente Haarlemmermeer verzorgt conform VRA- afspraken de voorbereiding van dit project en is projectleider.

Op basis hiervan heeft de raad op 14 november 2019 het Voorbereidingskrediet Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding Westtangent (2019.0057754) geautoriseerd. Het krediet wordt gedekt door van de VRA, SRE en de gemeente Amsterdam te ontvangen bijdragen.

Actuele ontwikkelingen

Het Definitief Ontwerp (DO) en het contract voor Uniforme Administratieve Voorwaarden voor Geïntegreerde Contractvormen (UAV GC), zijn intussen vastgesteld door het MRA MT zuid. De realisatie-overeenkomst is in de fase waarbij aan de hand van de informatie uit het DO en de opdrachtbrief uit 2019 - met afspraken voor samenwerking tussen de belanghebbenden, aangevuld met enkele noodzakelijke uitvoeringsaspecten- een verdeling wordt gemaakt voor de financiële bijdragen en beheerafspraken.

Het Go besluit zal worden genomen door de gemeenteraad, zodra de partijen overeenstemming bereiken over de verdeling van de kosten. We sluiten daarmee de ontwerpfase af en starten de uitvoeringsfase.

Kansen en risico’s

Door uitblijven van overeenstemming over noodzakelijke uitvoeringsaspecten en de kostenverdeling wordt de vaststelling van de realisatieovereenkomst en daarmee de aanbesteding vertraagd.

In het Bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatieplan (BLVC plan) wordt rekening gehouden met een mogelijk langere doorlooptijd voor verwijdering en vervanging van de brug over de Ringvaart dan de oorspronkelijk geplande vier maanden.

Bij de aanbesteding zal met de Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) criteria, nadrukkelijk op tijdelijke maatregelen ter voorkoming van financiële tegenvallers als gevolg hiervan, worden beoordeeld. SRE heeft aangegeven dat zij een verhoogde bijdrage aan dit project wil voorleggen, ondanks de coronacrisis.

De Vervoerregio Amsterdam heeft aangegeven vooralsnog niet akkoord te gaan met de huidige afspraken en berekende uitvoeringskosten. Gesprekken hierover zijn gaande voor afronding van de realisatieovereenkomst.

De aanbesteding in 2021 is als gevolg van bovenstaande niet meer haalbaar. In november vindt er een bestuurlijk overleg plaats over de standpunten van de ontwikkelpartners en het vervolgtraject. Aan de hand van de uitkomsten worden afspraken gemaakt over invulling van realisatieovereenkomst en de planning daarop aangepast.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de raming volgens onderstaande tabel.
Tabel 16 

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2020

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7 = 1+2+3+4+5+6)

Investering

1.213

1.210

-

-

-

-

2.423

Bijdrage derden

-

-2.423

-

-

-

-

-2.423

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

1.213

-1.213

-

-

-

-

0

Bijstelling investering

-

-210

210

-

-

-

-

Bijstelling bijdrage derden

-

2.423

-2.423

-

-

-

-

Bijstelling dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

2.213

-2.213

-

-

-

-

Saldo na bijstelling

1.213

1.000

-2.213

-

-

-

0