Ringdijk- en Ringvaart

Algemene informatie

Raadsbesluit


Rv 2017.0011195 (18 mei 2017)
Rv 2017.0025366 (VJR2017, 6 juli 2017)
Rv 2018.0030368 (MPI VJR 2018, 28 juni 2018)
Rv 2018.0070472 (MPI NJR 2018, 6 december 2018)

Geautoriseerd krediet

€ 4.546.000

Programma

Ruimtelijke ontwikkelingen

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Mariëtte Sedee-Schuitemaker en Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2022

Projectomschrijving

We hebben de ambitie om van de Ringdijk en de Ringvaart een veilige en aantrekkelijke voordeur van de Haarlemmermeerpolder te maken. Op 18 mei 2017 heeft de gemeenteraad hiertoe unaniem de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) vastgesteld. Aanleiding voor het opstellen van de visie was een gezamenlijke brief van zeven dorpsraden, waarin zij aandacht vroegen voor een aantal problemen op en rond de Ringdijk.

Eind 2017 is het uitvoeringsprogramma Ringdijk en Ringvaart van start gegaan om de in de visie opgenomen maatregelen uit te voeren. Het uitvoeringsprogramma is een tijdelijke organisatievorm voor een reeks samenhangende werkzaamheden. Zij leiden tot het realiseren van een uniek doel. Het programma loopt tot en met 2021. Gevraagd wordt om het programma met één jaar te verlengen zodat de geplande werkzaamheden in 2022 kunnen worden afgerond. We werken samen met direct betrokkenen om de Ringdijk en Ringvaart aantrekkelijker, leefbaarder en (verkeers-) veiliger te maken.

Figuur 18 

Actuele ontwikkelingen

De eind 2020 toegekende subsidie van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) als bijdrage in de aanleg van fietsstraten en fietsstroken bedraagt € 904.046. De subsidie is een externe dekking voor het programmakrediet en brengt daardoor de kapitaallasten structureel omlaag. In het najaar van 2021 toetst de VRA de uitgevoerde werken aan de ontwerpen die ten grondslag lagen aan de beschikking. Op basis van die toets wordt de definitieve bijdrage bepaald. De definitieve beschikking kan daardoor nog anders uitvallen.

In het najaar van 2021 staat de eerder uitgestelde proef met een afsluiting op de Aalsmeerderdijk in Rijsenhout op de planning. Ook worden in het najaar de laatste twee jaagpaden aangelegd, te weten in Vijfhuizendijk en Leimuiderdijk. Tevens wordt de definitieve knip in Zwanenburg gerealiseerd, de keerlus bij Weteringsbrug aangelegd en worden de laatste chicanes verwijderd.

De definitieve subsidieaanvraag voor nieuwe steigers is ingediend bij de Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS). De steigers zijn een mooie aanvulling op de inspanningen die we als gemeente hebben gedaan om de Ringdijk en Ringvaart aantrekkelijker en leefbaarder te maken. Het realiseren van de steigers is een extra inspanning boven op het bestaande programma en hiervoor wordt daarom aanvullend krediet gevraagd. De SLS-subsidie is in juli van dit jaar onder voorwaarden verleend voor de drie locaties Lijnden, Burgerveen en Aalsmeerderbrug. De verwachting is dat de vergunning na de zomer van 2021 verleend wordt en in het najaar onherroepelijk wordt. Hierdoor kan er nog dit jaar opdracht worden gegeven voor het realiseren van de steigers. De oplevering van de steigers is naar verwachting in 2022.

Niet alle werkzaamheden kunnen in 2021 worden afgerond, daarom wordt gevraagd om een deel van het krediet door te schuiven naar 2022. Voorgesteld wordt om het krediet in 2022 te gebruiken voor het inrichten van loswallen, de aanleg van steigers, een vrachtwagenonderzoek, een bijdrage voor de definitieve knip in Rijsenhout en het afronden van de evaluatie van het programma.

In het voorjaar van 2021 is het definitieve beeldkwaliteitsplan ‘De verbindende ring, beeldkwaliteitsplan Ringdijk en Ringvaart Haarlemmermeer’ door de gemeenteraad vastgesteld. Met het plan willen we de gewenste uitstraling van bebouwing en de buitenruimte van de Ringdijk en Ringvaart waarborgen en ligt er een kader om de Ringdijk en Ringvaart als geheel te beschouwen. Het plan is met de vaststelling onderdeel geworden van de welstandsnota van onze gemeente. De welstandscommissie beoordeelt bouwplannen vanaf nu op basis van het beeldkwaliteitsplan.

Kansen en risico’s

Het realiseren van de steigers is een mooie en extra aanvulling op het programma Ringdijk Ringvaart. Met de beschikte subsidie, kan de gemeente deze steigers realiseren. Met de subsidie van de Vervoerregio voor het realiseren van de fietsstraten, kunnen de kapitaallasten van de gemeente structureel worden verlaagd. Beide subsidies zijn nog niet definitief vastgesteld; de daadwerkelijke hoogte van de bijdragen moet nog worden bepaald. Dit kan effect hebben op de kapitaallasten en realisatie van de steigers.

Voorgesteld wordt om het programma met een jaar te verlengen om de geplande werkzaamheden, onderdeel zijnde van het programma, te realiseren en de evaluatie af te ronden. Op het moment dat het programma eind 2021 al eindigt, moet gekeken worden op welke wijze de resterende programmaonderdelen kunnen worden uitgevoerd en gedekt.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met het verlengen van het programma met één jaar.
  2. In te stemmen met de bijstelling van de raming volgens onderstaande tabel .
  3. In te stemmen met het verhogen van het krediet van het programma Ringvaart-Ringdijk met € 285.000 voor het aanleggen van de steigers. De dekking voor dit krediet is de beschikte SLS subsidie.
Tabel 20 

(bedragen x € 1.000)

Realisatie t/m 2020

Raming 2021

Raming 2022

Raming 2023

Raming 2024

Raming 2025

Totaal

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7 = 1+2+3+4+5+6)

Investering

2.411

2.135

-

-

-

-

4.546

Bijdrage derden

-124

-

-

-

-

-

-124

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

2.287

2.135

-

-

-

-

4.422

Bijstelling investering

-

-315

600

-

-

-

285

Bijstelling bijdrage derden

-

-

-285

-

-

-

-285

Bijstelling dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-315

315

-

-

-

-

Saldo na bijstelling

2.287

1.820

315

-

-

-

4.422