Uitvoeringsprogramma mobiliteit (UPM)
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2020.0000840/Rv 2021.0000843 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 10.239.000 + € 15.297.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | Nog geen einddatum bekend |
Projectomschrijving
Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. Met het vaststellen van de Mobiliteitsvisie en de Onderzoeks-en Investeringsagenda Mobiliteit Haarlemmermeer 2020-2023 (2019.0034528) is het integrale beleids- en monitoringscyclus op het gebied van mobiliteit met ingang van 2020 vastgesteld. Het Deltaplan Bereikbaarheid is geïntegreerd.
Een groot deel van de ambities uit het Deltaplan Bereikbaarheid zijn nog actueel en hebben zich vertaald in de mobiliteitsvisie en de investeringsagenda met de volgende ambities:
- vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;
- ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;
- een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;
- bestaande knelpunten in het netwerk oplost;
- mobiliteit met oog voor de leefomgeving;
- veilig bewegen;
- evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;
- mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;
- faciliteren van schone en stille mobiliteit.

Figuur 16
De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Mobiliteit is van vitaal belang voor het functioneren van Haarlemmermeer. We zijn nu een goed bereikbare gemeente. Of het nu per auto, fiets, openbaar vervoer of een combinatie van vervoerswijzen is, de waardering voor de verbindingen is hoog. Dat is een groot goed wat mede zorgt voor de economische slagkracht van deze gemeente én de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor haar inwoners.
Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840) is het eerste uitvoeringsprogramma onder de vlag van de mobiliteitsvisie. Met dit eerste uitvoeringsprogramma Mobiliteit programmeren we op het gebied van mobiliteit en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen in 2020 en 2021.
Actuele ontwikkelingen
Projecten binnen het Uitvoeringsprogramma mobiliteit zijn regelmatig aan verandering onderhevig. Het Uitvoeringsprogramma mobiliteit 2022 (2021.000843) is samen met de Voorjaarsrapportage 2021 vastgesteld. Met deze vaststelling hebben bijstelling op het Uitvoeringsprogramma 2020/2021 (2020.0000840) plaatsgevonden. Een aantal projecten hebben een nieuwe scope gekregen:
- Aansluiting A4 oost inclusief rotonde Tijmweg, in het kader van de opwaardering Nieuwe Bennebroekerweg
- Opwaarderen Nieuwe Bennebroekerweg (voorheen een onderdeel van het voormalige project Duinpolderweg)
- Afwaarderen N520 (Hoofdweg oostzijde), ter hoogte van Lincolnpark.
In de Voorjaarsrapportage 2021 is een bedrag opgenomen van in totaal € 4,92 miljoen voor het UPM 2022, bestaande uit € 2 miljoen voor projecten die starten in 2022, € 2,4 miljoen voor 2023 en € 0,52 miljoen voor projecten die gedekt worden uit de reserve Schaalsprong. Voor het laatste is per abuis het krediet niet verhoogd in het UPM 2022. Dat doen we in dit MPI met het bijgevoegde beslispunt.
Kansen en risico’s
Gesprekken over de aansluiting van nieuwbouwwijken op provinciale wegen worden gevoerd met de provincie Noord-Holland. Met de Netwerkstudie hebben we de noodzaak van de ontsluiting in het grotere kader te kunnen plaatsen. Nu zullen we dit in de afspraken omtrent de adaptieve agenda moeten verzilveren.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met de verhoging van het krediet met € 520.000 voor projecten gedekt uit de reserve Schaalsprong en dit te autoriseren voor 2022.
Tabel 18
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) | |
Investering | - | 5.586 | 8.722 | 8.775 | 8.000 | - | 31.083 |
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Dekking reserve | - | -3.673 | -1.371 | -4.655 | -8.000 | - | -17.699 |
Saldo investering | - | 1.914 | 7.351 | 4.120 | - | - | 13.384 |
Bijstelling investering | - | 200 | 187 | -387 | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | 285 | -365 | 80 | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | 485 | -178 | -307 | - | - | - |
Saldo na bijstelling | - | 2.398 | 7.173 | 3.813 | - | - | 13.384 |