Vernieuwing Openbare Ruimte fase 3 (2019)
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0008747 / Rv 2019.0027638 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 17.533.000 |
Programma | Kwaliteit fysieke omgeving |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marjolein Steffens-van de Water |
Einddatum project | 31-12-2022 |
Projectomschrijving
De gemeenteraad heeft op 4 april 2019 ingestemd met het raadsvoorstel ‘Vernieuwing Openbare Ruimte (VOR) 3, 2019’ (2019.0008747). Met dit besluit heeft de raad voor VOR 3 (2019) kredieten vrijgegeven voor het vernieuwen van verhardingen (wegen, fietspaden en voetpaden), civieltechnische kunstwerken, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI's), bomen en beplanting, watergangen (beschoeiing, duikers en stuwen) en sportvelden. Het betreft objecten in de openbare ruimte die aan het einde van de levensduur zijn.
Actuele ontwikkelingen
Wij hebben gewerkt onder andere aan de volgende projecten uit VOR 3 (2019):
- de afronding van de vervanging van de verhardingen van de Amsterdamse Baan in Lijnden;
- de vervanging van de verhardingen van fase 2 van de Dennenlaan in Zwanenburg;
- de afronding van de vervanging van kabelnet in SpaarneBuiten in Spaarndam;
- de vervanging van armaturen door LED-verlichting op diverse locaties in de gemeente;
- fase 1 van de vervanging van bomen aan de Noordrand in Nieuw-Vennep;
- de vervanging van bomen langs de Busbaan in Overbos in Hoofddorp;
- de vervanging van bomen langs de Weteringweg in Weteringbrug/Burgerveen.
De vervanging van de verhardingen in Graan voor Visch in Hoofddorp is gestart. De planning is aan de hand van de uitvoering nader gedetailleerd en dit heeft tot gevolg dat € 1 miljoen van het beschikbare krediet doorschuift naar 2022. Voor overige projecten wordt € 325.500 naar voren gehaald, waardoor per saldo € 674.500 doorschuift naar 2022.
De vervanging van de verhardingen van de Hoofdweg Oostzijde in Lijnden is gereed. Bij de uitvoering bleek dat meer wegvakken vervangen moesten worden dan oorspronkelijk was gepland, omdat de staat van het asfalt slechter was dan verwacht. De overschrijding (€ 420.000) dekken wij uit een krediet vanuit het Wegenbeheerplan H&S, bestemd voor de vervanging van de verhardingen van de Oude Notweg. Voor de verhardingen van de Oude Notweg is een krediet beschikbaar vanuit VOR 3 (2022).
De vervanging van een duiker nabij de spoorwegovergang in Halfweg zou plaatsvinden in het weekend van de Grand Prix van Zandvoort, wanneer deze spoorwegovergang toch al gesloten zou zijn. Omdat de vervanging complexer blijkt dan vooraf voorzien en de duiker niet in een weekend kan worden vervangen, verschuift dit project naar 2022.
In de Julianastraat en de Minister Cort van der Lindenstraat in Halfweg worden de bomen vervangen, gecombineerd met het opknappen van de verhardingen. Dit project is gestart, maar de bomen kunnen pas na afronding van de verhardingswerkzaamheden worden vervangen. De bomen worden in 2022 vervangen.
Wij zijn gestart met de voorbereiding van de vervanging van de brug Vijfhuizen. De uitvoering start dit jaar, maar loopt door tot in 2022. Het beschikbare budget wordt afgestemd op de uitvoering, waarbij rekening is gehouden met het vaarseizoen. Een deel van het krediet verschuift naar 2022. De damwanden langs de Polanenkade en Prins Hendrikkade in Halfweg zijn in slechte staat. Wij willen deze in 2022 vervangen, voorafgaand aan de vervanging van de verhardingen van deze wegen. De kosten hiervan (€ 385.000) dekken wij uit het krediet voor de brug Vijfhuizen, waar wij vanwege een gunstige aanbesteding geld over hebben. De uitvoering van de Rietbrug in Nieuw-Vennep is afgerond. De kosten zijn hoger dan geraamd. Deze hogere kosten dekken wij voor € 104.000 uit het project vervanging Madeliefbrug in Nieuw-Vennep, hier kon worden volstaan met een beperkt herstel in plaats van het vervangen van de houten fundering van de brug, en voor € 71.500 uit de vervanging en modernisering van de afstandsbediening van de bruggen bij Lijnden en in Zwanenburg.

Figuur 22
Kansen en risico's
Door werk met werk te maken en VOR-projecten op elkaar en op andere projecten af te stemmen liggen kansen om de overlast voor inwoners bij de uitvoering te beperken. Afstemming op andere projecten kan er ook toe leiden dat in voorkomende gevallen projecten verschoven worden. Er zijn geen risico’s met grote financiële gevolgen te benoemen.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 674.500 voor het vervangen van verhardingen van 2021 naar 2022;
- In te stemmen met het naar voren halen en verplaatsen van een krediet van € 420.000 voor de verharding Hoofdweg Oostzijde van Wegenbeheerplan H&S, jaarschijf 2022 naar VOR 2019, jaarschijf 2021;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 80.000 voor het vervangen van de duiker bij Halfweg van 2021 naar 2022;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 122.000 voor het vervangen van bomen en beplanting van 2021 naar 2022;
- In te stemmen met het doorschuiven van een krediet van € 450.000 voor het vervangen van de brug Vijfhuizen van 2021 naar 2022;
- In te stemmen met het verplaatsen van een krediet van € 104.000 voor de vervanging van de Madeliefbrug naar het krediet voor de vervanging van de Rietbrug;
- In te stemmen met het naar voren halen en verplaatsen van een krediet van € 71.500 voor het vervangen en moderniseren van de afstandsbediening van de bruggen bij Lijnden en in Zwanenburg van VOR 2020, jaarschijf 2022 naar VOR 2019, jaarschijf 2021 (vervangen Rietbrug).
Tabel 24
Kostenplaats omschrijving | Realisatie t/m 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) | |
VOR 2019 ANWB Masten | - | 120 | - | - | - | - | 120 |
VOR 2019 Groen | 1.858 | 183 | 82 | - | - | - | 2.123 |
VOR 2019 Kunstw./bew.brug.enz. | 536 | 861 | 875 | - | - | - | 2.271 |
VOR 2019 Openbare Verlichting | 3.021 | 361 | - | - | - | - | 3.382 |
VOR 2019 Sportvelden | 274 | - | - | - | - | - | 274 |
VOR 2019 Verhardingen | 3.521 | 2.776 | 1.776 | - | - | - | 8.072 |
VOR 2019 Verkeerreg.inst.(VRI) | 878 | 196 | - | - | - | - | 1.074 |
VOR 2019 Watergangen | 93 | 123 | - | - | - | - | 216 |
Bijdrage derden | -98 | - | - | - | - | - | -98 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | 10.084 | 4.619 | 2.732 | - | - | - | 17.435 |
Bijstelling investering | - | -835 | 1.327 | - | - | - | 492 |
Bijstelling bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | -835 | 1.327 | - | - | - | 492 |
Saldo na bijstelling | 10.084 | 3.784 | 4.059 | - | - | - | 17.927 |