Vervanging Sloterbrug
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880 / Rv 2012.0037724 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.500.000 |
Nog te autoriseren krediet | € 6.377.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2025 |
Projectomschrijving
De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.

Figuur 15
De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de Vervoerregio Amsterdam, onder voorbehoud van goedkeuring beide gemeenteraden.
Actuele ontwikkelingen
De Nota van uitgangspunten Sloterbrug en de bijbehorende Nota van beantwoording zal begin 2022 ter besluitvorming worden aangeboden. Zoals het er nu naar uit ziet zal de besluitvorming plaats vinden nadat in Amsterdam de besluitvorming over de Nota van uitgangspunten Sloterweg heeft plaats gevonden. De ontwerpoplossing die we in de Nota van Uitgangspunten hebben opgenomen omvat een nieuwe, bredere, hogere brug en een herinrichting van de openbare ruimte aan beide zijden van de Ringvaart. De uitvoering aan de nieuwe brug start in het vierde kwartaal van 2024. Een jaar later is de oplevering.
Kansen en risico’s
De Vervoerregio Amsterdam heeft aangegeven haar bijdrage voor het project te zien als één derde van de benodigde projectkosten. Op basis van de geactualiseerde raming zijn wij in gesprek met de Vervoerregio Amsterdam over de uitwerking van deze toezegging. Bij het aanbieden van de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug aan beide gemeenteraden wordt de geactualiseerde raming en reactie van de Vervoerregio Amsterdam toegevoegd. Het risico bestaat dat de Vervoerregio Amsterdam niet akkoord gaat met een verhoging van de bijdrage, waardoor de gemeente(n) een groter tekort moeten dekken.
Gevraagde beslissingen
- In te stemmen met de bijstelling van de raming volgens onderstaande tabel.
Tabel 17
(bedragen x € 1.000) | Realisatie t/m 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7 = 1+2+3+4+5+6) | |
Investering | 631 | 263 | 263 | 263 | 800 | 7.657 | 9.875 |
Bijdrage derden | - | -75 | -75 | -75 | -75 | -6.100 | -6.400 |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | -3.100 | -3.100 |
Saldo investering | 631 | 188 | 188 | 188 | 725 | -1.544 | 375 |
Bijstelling investering | - | -53 | 53 | - | - | - | - |
Bijstelling bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - |
Bijstelling dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo bijstelling | - | -53 | 53 | - | - | - | - |
Saldo na bijstelling | 631 | 135 | 241 | 188 | 725 | -1.544 | 375 |